Łańcuch motocyklowy to podstawowy sposób przenoszenia obrotowego momentu z silnika na koło napędowe motocykla. Nic dziwnego więc, że podczas obrotu i przenoszenia ciężaru, nacisk na poszczególne komponenty łańcucha wynosi około 2 tony! Tak ważne jest zatem zakupienie odpowiedniego i dobrego łańcucha motocyklowego, by mógł służyć naszej „maszynie” przez wiele lat. Co warto wiedzieć o tym elemencie wyposażenia motocykla?

Żywotność łańcucha motocyklowego

Łańcuch motocyklowy wizualnie podobny jest do tego, który mamy w rowerze, jednak jest o wiele bardziej wyspecjalizowany. Składa się z rolek, sworzni i płytek, te elementy obecne są w łańcuchach motocyklowych od lat. Na przestrzeni dekad nastąpiła jedynie zmiana pomiędzy układem zewnętrznym i wewnętrznym, ponieważ wprowadzono uszczelnienie, dzięki temu środek odpowiedzialny za poślizg, tzw. środek smarny utrzymuje się o wiele dłużej, a także ograniczono przedostawanie się zanieczyszczeń pomiędzy trzpień i znajdującą się obok niego rolkę. Zastosowanie tych ulepszeń i zabezpieczeń spowodowało, że łańcuch motocyklowy może służyć o wiele dłużej i ma lepszą wydajność. Szacuje się, że jego żywotność wzrosła nawet dwu lub trzykrotnie! A to bardzo dużo.

Wymiana i montaż łańcucha motocyklowego

To, o czym należy pamiętać, chcąc zamontować konkretny łańcuch motocyklowy, to fakt, że musimy używać konkretnych komponentów, przeznaczonych do danego modelu łańcucha. Jeśli np. użyjemy zbyt dużych zębatek, może spowodować zbyt szybkie zużycie się łańcucha lub doprowadzić nawet do jego zniszczenia. Warto posiłkować się tym, co „mówi” producent. Nie dobierajmy zatem komponentów samodzielnie. Co ciekawe, zębatki sportowe raczej nie znajdą swojego zastosowania w motocyklach przeznaczonych do jazdy po drodze i odwrotnie. Wymianę konkretnych i dedykowanych zębatek, pozostawmy profesjonaliście. Podobnie jak montaż łańcucha motocyklowego. Możemy go oczywiście zakupić samodzielnie, korzystając ze sklepu, np. online: https://www.motobros.pl/ lub stacjonarnie.

Konserwacja łańcuchów motocyklowych

Jeśli chodzi o smar wykorzystywany do konserwacji łańcuchów motocyklowych, musi on być odpowiednio gęsty, ale dający się rozsmarować. Smar powinien mieć także bardzo dobrą przylepność. Używając go, nakładajmy na rolki po wewnętrznej stronie, pod wahaczem. Pamiętajmy tylko o tym, aby nie posmarować przez przypadek felgi lub opony. Po pierwsze, jest to produkt, który trudno domyć, a po drugie, smar niszczy opony, a do tego posmarowana opona ma fatalną przyczepność do drogi i o wypadek nietrudno! Alternatywą do tradycyjnych smarów są nowoczesne smary silikonowe. Są one jednak nieco droższe, choć ich znaczącą zaletą jest fakt, że nie brudzą przestrzeni wokół.

Zasady użytkowania

Pamiętajmy, że łańcuch motocyklowy musi być użytkowany w sposób zgodny z przyjętymi normami producenta, inaczej bardzo szybko ulegnie zniszczeniu! Nie możemy go pod żadnym pozorem myć w preparatach żrących, czy innych specyfikach, silnie chemicznych. Nie zapominajmy również o tym, by go dobrze naciągnąć, zbyt luźny może spaść. Co istotne, zbyt mocno naciągnięty może doprowadzić do zniszczenia łożysk w kole i silniku, warto zatem powierzyć montaż specjalistom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *