Choć osoby korzystające ze sklepów internetowych mogą zapoznać się zarówno z ich regulaminem, jak i polityką prywatności, to nie na ich czytaniu koncentrują się najczęściej. Znacznie bardziej interesujące wydają się im opinie wystawiane przez innych klientów. Czy jednak są one wiarygodne? Dzięki dyrektywie Omnibus odpowiedź na tak postawione pytanie jest łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Omnibus – to warto wiedzieć?
Choć znana jako Omnibus dyrektywa była analizowana już od pewnego czasu, to wejście w życie wdrażającej ją ustawy zintensyfikowało pytania o to, co może ona oznaczać dla właścicieli i klientów sklepów internetowych. Od 1 stycznia 2023 roku właściciele e-sklepów powinni informować swoich potencjalnych klientów o tym, czy opinie na temat produktów znajdujących się w ich ofercie mogą pochodzić wyłącznie od używających ich konsumentów.
Co więcej, jeśli pada taka deklaracja, nie jest ona wystarczająca. Każdy, kto korzysta ze sklepu internetowego, ma prawo wiedzieć, w jaki sposób następuje weryfikacja takiego stanu rzeczy. Nie jest więc prawdą, że Omnibus zmusza właścicieli e-sklepów do weryfikacji każdej opinii na temat produktu. Dyrektywa i przepisy wprowadzające ją w życie zrywają jednak z deklaracjami bez pokrycia. Warto też przypomnieć, że z dyrektywą Omnibus wiąże się jeszcze jeden obowiązek. Ten dotyczy informowania o obniżkach i wiąże się z koniecznością umieszczania – tuż obok ceny promocyjnej – danych o najniższej cenie danego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.
Weryfikacja opinii w e-sklepie w praktyce
Analizując przepisy związane z wejściem w życie dyrektywy Omnibus, można dość szybko dostrzec, że nie wskazują one konkretnych sposobów weryfikacji opinii o produktach. Właściciele sklepów, którzy chcą pochwalić się opiniami pochodzącymi wyłącznie od rzeczywistych klientów, mogą zatem pozyskiwać je na kilka sposobów. Najpopularniejszym jest proszenie o wystawienie ich jedynie te osoby, które kupiły dany produkt. Można jednak również zdecydować się na weryfikację konkretnej opinii jeszcze przed jej publikacją, sprawdzając choćby, czy pochodzi ona z tego samego adresu internetowego, który był podany podczas finalizowania zakupu.