Cywilizacja i nieustanny postęp naukowo-techniczny pozwolił ludziom na życie w zupełnie innych warunkach, niż choćby sto lat temu. Szybko podróżujemy, komunikujemy się bez barier geograficznych i otaczamy się urządzeniami, które zwiększają komfort naszego życia. Niestety, zamiast cieszyć się zaoszczędzonym czasem, żyjemy w pędzie, który niszczy nasze ciało i zdrowie psychiczne.

Szum informacyjny, który nas zagłusza

Badacze biologii ludzkich zachowań przekonują, że nasze relacje społeczne, sposób myślenia czy postrzeganie świata nie zmienił się od tysięcy lat. Za pędzącymi metamorfozami codzienności nie nadąża ani nasze ciało, ani nasz mózg. Uginamy się pod natłokiem wrażeń, zmęczeniem i wszechobecnym stresem, który zrodził się z niekontrolowanego rozwoju cywilizacji.

Kolorowanki, czyli medytacja dla każdego

Plaga depresji czy bezsenność to koszty cywilizacyjne, które ponosi coraz więcej ludzi. Jednym ze sposobów na odprężenie czy pozbycie się natłoku myśli jest właśnie kolorowanie. Niektórzy przekonują, że kolorowanie odpowiednio skomplikowanych wzorów przynosi podobne efekty do medytacji – skupiamy się na teraźniejszości, prostych, powtarzalnych ruchach, co uwalnia nas od natrętnych myśli i pomaga się zrelaksować. Badania przekonują, że twórcza aktywność po pracy zwiększa naszą odporność na stres i poprawia wydajność. Nie bez przyczyny to kolorowanki dla dorosłych stały się popularnym narzędziem w terapii depresji.

Nie każdy jest artystą, ale kolorować potrafią wszyscy. Jeśli pragniesz, choć przez chwilę oderwać się od problemów, odczuwasz nieustanne napięcie czy masz kłopoty z zasypianiem – zamiast kolejnych tabletek uspokajających kup sobie kredki. Może w Twoim przypadku nie zdadzą egzaminu, ale z pewnością nie mają skutków ubocznych.

Zimowa dieta powinna się trochę różnić od letniej. Gdy za oknem panują ujemne temperatury, warto postawić na posiłki bardziej rozgrzewające i zawierające dużo witamin i składników mineralnych, aby zapobiec osłabieniu i infekcjom.

Zupy!

Podstawowym posiłkiem podczas zimy powinny być ciepłe zupy warzywne. Dzięki temu uda nam się zjeść zalecaną porcję warzyw, a dodatkowo taki posiłek przyjemnie nas rozgrzeje. Najlepiej przygotować je na lekkim wywarze mięsnym lub warzywnym, aby były sycące. Aby jeszcze dodać im wartości odżywczych, można dołożyć różnego rodzaju kasze, które również warto zimą włączyć do jadłospisu ze względu na witaminy, a także łatwo przyswajalny błonnik, zapewniający uczucie sytości na dłużej.

Przyprawy korzenne

Zimowe posiłki dobrze doprawiać wszelkimi korzennymi przyprawami – cynamon, goździki, kurkuma i wiele innych nie tylko wzbogacą nasze potrawy, ale też np. zapewnią lepsze trawienie czy wspomogą procesy odpornościowe. Mają również działanie rozgrzewające. Można je stosować do potraw zarówno wytrawnych, jak i słodkich. Świetnie smakują również w połączeniu z gorącą herbatą, której dodadzą niepowtarzalnego aromatu.

Kiszonki

Nieocenionym źródłem witamin w czasie zimowych chłodów są kiszonki. W okresie zimowym, kiedy brak jest świeżych warzyw i owoców, warto korzystać z ich kiszonych odpowiedników, bo mocno wspomagają naszą odporność, a dodatkowo świetnie smakują. Dzięki fermentacji witaminy i składniki mineralne obecne w kiszonkach są lepiej przyswajalne. Kaloryczność kiszonek jest niewielka, więc nie grozi nam zimowy przyrost wagi. Oprócz najpopularniejszych, czyli kapusty i ogórków, warto próbować szukać na półkach innych kiszonek, aby wzbogacić naszą kuchnię o nowe smaki.